Sökmotoroptimering i Sundsvall

 

Syns du där dina kunder är?

Syns du inte på Google förlorar du kunder till dina konkurrenter.

Prova vår kostnadsfria analys och se hur din hemsidan presterar.

Sökmotoroptimering ger dig fler kunder

Sökmotoroptimering, eller SEO (Search Engine Optimization) som det ofta förkortas till är ett samlingsnamn för olika tekniker som används för att öka synligheten för sin hemsida på sökmotorerna, där Google är störst med hela 94% av den svenska marknaden.

Att synas högt i sökmotorerna har inget att göra med hur stort företag man har eller hur mycket man lägger på Googleannonser, det avgörs av hur väl  sidan svarar upp mot Googles matematiska algoritmer. Google är en datamaskin som använder sig av så kallade “spindlar” som kartlägger webben. Det data som dessa “spindlar” samlar in processas i Googles avancerade datorer och utifrån det avgörs det vem som skall presenteras först.

Att inte ha med SEO i sin marknadsföringsstrategi gör att man halkar efter och tappar en massa kunder till konkurrenterna. Varje dag görs bara i Sverige ca 55 miljoner sökningar på Google varav de flesta via mobilen. Kan du däremot synas med sin hemsida när någon söker efter just dina produkter eller tjänster så är chansen stor att dom väljer just dig framför dina konkurrenter.

Vi hjälper inte bara företag i Sundsvall att synas bättre på Google. Vi tjänar hela Sverige och även en del utomlands.

 

Effektiv sökoptimering

Digipeak Media tillhandahåller sökmotoroptimering i världsklass! Kanske stora ord, men de metoder vi använder är framtagen utav några av USA:s mest framgångsrika sökmotorexperter. Metoderna har visat sig så effektiva att medlemmar i vår exklusiva community innehar topprankingar världen över trots att konkurrenterna är stora byråer med mycket muskler.

Vad är det då som gör att just våra metoder är så effektiva? Det ena är att våra coacher har arbetat med sökoptimering sedan Googles begynnelse och ständigt arbetar med att alltid ligga i framkant av utvecklingen, det andra är att communityn som helhet innehar en otrolig mängd kunskap och data som inte går att få någon annan stans. Detta ger en stor fördel för oss som är medlemmar, att alltid få den absolut senaste informationen samt att vi alltid stöttar och hjälper varandra.

Vår sökoptimering kanske inte passar alla och är nog inte den billigaste heller, men vi är stolta över att var en av dom bästa på att leverera resultat åt våra kunder.

Effektiv sökoptimering

Digipeak Media tillhandahåller sökmotoroptimering i världsklass! Kanske stora ord, men de metoder vi använder är framtagen utav några av USA:s mest framgångsrika sökmotorexperter. Metoderna har visat sig så effektiva att medlemmar i vår exklusiva community innehar topprankingar världen över trots att konkurrenterna är stora byråer med mycket muskler.

Vad är det då som gör att just våra metoder är så effektiva? Det ena är att våra coacher har arbetat med sökoptimering sedan Googles begynnelse och ständigt arbetar med att alltid ligga i framkant av utvecklingen, det andra är att communityn som helhet innehar en otrolig mängd kunskap och data som inte går att få någon annan stans. Detta ger en stor fördel för oss som är medlemmar, att alltid få den absolut senaste informationen samt att vi alltid stöttar och hjälper varandra.

Vår sökoptimering kanske inte passar alla och är nog inte den billigaste heller, men vi är stolta över att var en av dom bästa på att leverera resultat åt våra kunder.

Hur går det då till?

Min målsättning är att ge dig så bra slutresultat som möjligt av investerade pengar. Därför behöver jag göra en grundlig kartläggning av ditt företag. Hur ser ditt företag ut nu och vilka är dina mål? Vilka är dina kunder och konkurrenter? Vilka produkter eller tjänster vill du nå ut med och vart vill du synas?

Alla mina kunder får genomgå ett utforskarformulär där vi ställer dessa frågor för att jag skall få en bra bild av ert företag och vart ni är på väg.

Utefter den informationen gör ja sedan en grundlig analys av sökord och konkurrenter samt en lönsamhetsanalys.

Därefter gör jag en strategisk marknadsföringsplan där jag presenterar vad som behövs göras för att nå det önskade resultatet.

Processen

Jag arbetar efter en välbeprövad process, då är jag säker på att inte missa något viktigt. När projektet kommit igång får du kontinuerlig rapportering om utvecklingen och regelbunden, personlig återkoppling. Mitt mål är dina resultat.

Analys

Jag analyserar sökord, konkurrenter, trafik, hemsida m.m. och utformar en strategi för hållbara resultat.

Arbete

Jag arbetar kontinuerligt med både on page och off page seo och bygger grundligt upp din synlighet och auktoritet på Google.

Rapportering

Du får veckovisa rankingrapporter där du kan följa dina positioner. Du får också rapporter om trafik och andra viktiga data.

Uppföljning

Jag följer upp kontinuerligt och har en öppen dialog kring arbetet. Jag svarar gärna på dina frågor och guidar dig rätt.

Fakta om sökmotoroptimering

On Page SEO

On Page SEO handlar om hur man anpassar sin hemsida för att tillfredsställa sökmotorerna. Hur du skriver rubriker/titlar, texter, organiserar hemsidan, anpassar bilder m.m.

Sidtitel

Titeln på sin sida är den viktigaste delen i sökmotoroptimering. Det är den som Google visar i sökresultaten. Här gäller det att få med de sökord man vill synas på.

Ps. Man skall optimera alla sidor på en hemsida, inte bara den första sidan.

Metabeskrivning

Detta är texten som syns i sökresultaten under titeln. Det är en mer detaljerad beskrivning av din sida.

URL

URL:en är den länken till din sida. Den visas också i Googles sökresultat.

Rubrik-taggar (H1/H2/H3 etc.)

Dina titlar spelar roll. Det ger struktur till texten på sidan och väger tyngre i sökmotorernas ögon.

Innehåll

Är ditt innehåll till hjälp för den som söker informationen? Är den lättläst och informativ? Innehållet på en hemsida väger idag tungt hos Google. Det gör att den som besöker din hemsida stannar längre på den och det ger Google signaler om att innehållet är bra och relevant och därför skall det synas på sökresultaten.

Struktur

Har din hemsida en bra struktur? Är den lätt att navigera? Har den bra inre länkstruktur? Går den bra att ”crawla”, dvs kan sökmotorerna gå igenom din hemsida på ett bra sätt?

Bildoptimering

Google kan inte se vad dina bilder föreställer. Därför är det viktigt att dina bilder innehåller information om vad dom föreställer. Detta kallas för ALT-TAG. Det hjälper också synskadade som får hemsidorna upplästa av ett program. Dina bilder kan dessutom också synas på Google. Det kan ge extra trafik till din sida. Det är också viktigt att bilderna optimeras i storlek så dom går fort att ladda.

Buplicerat innehåll

Google vill att ditt innehåll är unikt. Att kopiera text och klistra in det på sin hemsida är inte bra. Det kan också hända att man strukturerat om sin hemsida och fått två sidor med samma innehåll. Google blir förvirrad om vilken artikel den skall visa. Skriv egna artiklar med dina egna ord så blir innehållet bättre och unikt.

Brutna länkar

Ingen gillar att klicka på en länk och komma till en 404-sida, en sida som talar om att innehållet inte finns där. Gör därför en analys av din hemsida och se om det finns några brutna länkar.

Har man kanske information som inte längre är aktuellt och vill ta bort den så kan man, för att behålla url:en (som kanske har bra inlänkar utifrån), istället göra en omdirigering, en s.k. 301-redirect, som automatiskt skickar besökaren vidare till den uppdaterade sidan.

Snabbhet

Igen gillar att vänta på att en sida skall laddas. Är en sida långsammare än 3 sekunder så ”backar” besökaren och letar vidare. Internetsurfare är otåliga. Optimering av bilder, kod och bra servrar är viktigt.

Mobilvänlighet

Google vet att de flesta använder mobilen att surfa med, därför premierar Google hemsidor som är responsiva, dvs anpassade till mobil och surfplatta. Det innebär inte bara att innehållet anpassar sig till en liten skärm, länkar skall dessutom kunna klickas på med fingrarna. Man skall inte behöva scrolla i sidled eller zooma med fingrarna.

Off Page SEO

Off Page SEO handlar i sin tur om att bygga upp ditt förtroende för sökmotorerna. Gillar andra ditt arbete? Sprider du kunskap som andra vill dela med sig på nätet?

Det kan handla om att skaffa sig Facebook för företaget, ett YouTube konto eller registrera sitt företag på olika register som t.ex. Google MyBusiness, Hitta.se, Yelp etc.

Ju mer du syns med bra information och innehåll desto bättre tycker Google om dig.

Konsekvent information

Google gillar inte att bli förvirrad. Det är därför viktigt att man har samma information om sitt företag på olika register/platser på internet. Detta kallas NAP-Consitency och står för Name Address Phonenumber. Kontrollera dig själv genom att Googla ditt företagsnamn + ort och titta på resultaten om de skiljer sig åt.

Närvaro på sociala media

Skaffa dig konton på sociala medier och expandera ditt nätverk. Att vara akriv på sociala medier stärker ditt varumärke. Facebook och Twitter känner alla till. Ett stort företagsnätverk är LinkedIn. Andra sociala medier är Google+InstagramPinterestTumblr, Snapchat etc. På Wikipedia finns en rejäl lista.

Bilder och video

Dela bilder och video på sociala medier och engagera dina läsare/kunder. Dela instruktionsvideor och produktrecentioner.

Det ger inte så mycket länk-kraft men det ökar din synlighet online.

Blogga

Att blogga ökar dina kunders intresse för ditt företag. Det hjälper dessutom ditt företag att synas bättre på Google. Att leverera ny, värdefull information kontinuerligt, stärker ditt förtroende och varumärke. Små företag som bloggar får 126% mer leads, 97% mer länkar till sin sida samt att 60% som läst blogginlägg på en sida har mer förtoende för företaget.

Företag som bloggar 1-2 gånger per månad får 67% fler säljtillfällen än företag som inte bloggar. 61% gör sitt köpval baserat på bloggrekommedation. Källa: Active Blogs

Nätforum

Skapa ett forum online eller delta i andras forum i din nisch där du kan lägga till en länk till ditt företag i signaturen. På många forum idag får du endast en s.k. “No-follow”-länk vilket inte distribuerar länkkraften till din sida, men bidrar till relevansen för din sida. Har du tur kan du hitta ett forum som ger en ”Do-follow”-länk.

Google My Business

Att synas på Google My Business är, enligt min åsikt, ett måste för lokala företag. Det ökar din synlighet på lokala sökningar rejält. Läs min artikel om hur du skaffar dig Google My Business.

Företagsregister

Först och främst skall du skicka in din site för indexering på sökmotorerna Google & Bing.

Sedan kan man skicka in sin sida i olika onlinebibliotek som Hitta.se, Eniro.se, Hotfrogse.seKvalitetskatalogen.seFöretagsfakta.seYelp.seFoursquare.com.

Se till att dina länkar kommer ifrån sajter som har kvalitet. Dåliga inlänkar ger dig dåligt betyg hos Google.

Länkbyte

Kontakta dina samrabetspartners och utbyt länkar. Länka till din parner i utbyte mot en länk till din sida. Återigen, välj partners med omsorg.

Köpta länkar

Att köpa länkar kan vara riskabelt. Länkarna kan vara av låg kvaliet och i värsta fall direkt sänka din hemsida. Köpta länkar är trots risken den mest använda metoden för att ranka på Google idag. Det kan också vara den mest effektiva om den utförs på rätt sätt. Tyvärr så levererar många byråer lågkvalitativa länkar och ibland också direkt skadliga. Välj din leverantör med omsorg!

Summering

Detta är bara lite av vad man kan göra för att ens sida skall synas bättre online.

Kort sagt så gäller det att ge sina kunder en bra upplevelse. Att ge dem vad dom vill ha. Bra och korrekt information när dom behöver det.

Vi tjänar hela Sverige men har högre digital närvaro på dessa orter

SundsvallHudiksvallGävleUppsalaStockholm